Vyhledat
  • Lenka Petríková

Aké probiotikum užívať?

Aktualizováno: zář 17

Odhaduje sa, že až 60% kmeňov v našom trávení vieme ovplyvniť stravou. Z pohľadu zdravia je teda nesmierne dôležité stravovať sa tak, aby sme do nášho tela dostali širokú škálu probiotických kmeňov. Probiotiká (mikroorganizmy) bez rozmanitej a kvalitnej stravy neprežijú. Práve naopak, nevhodná strava spôsobí premnoženie patogénnej (zlej) mikroflóry, čo sa nám môže odzrkadliť na zdraví, napr. v podobe histamínovej intolerancie, tráviacich problémov, zmien nálad, migrén, chronického zahlienenia a pod.


Probiotiká nám pomáhajú napr. s/so :

- ochranou pred patogénnymi (zlými) baktériami,

- reguláciou odpovedí nášho imunitného systému,

- schopnosťou tráviť potravu,

- produkciou niektorých druhov vitamínov (napr. vit K, B12),

- vstrebávaním niektorých druhov minerálov,

- redukciou zápalu.


Probiotiká môžeme príjmať zo stravy, najmä z fermentovanej zeleniny (kyslá kapusta, kimchi, nakladané uhorky), ovocia (fermentované jablko) , mliečnych výrobkov (mliečny kefír, jogurt – pozor, nie všetky jogurty obsahujú živé kultúry!) alebo nápojov (vodný kefír, cviklový kvas). To, ktorú formu prirodzene sa vyskystujúcich probiotík si vyberieme závisí od symptómov, ktoré máme a taktiež od diagnózy. Ak máme napríklad potvrdenú alergiu na mliečnu bielkovinu, tak mliečny kefír alebo jogurt nebude pre nás správna voľba. Probiotiká si vieme kúpiť aj v lekárňach – či už vo forme tabliet, prášku alebo tekutiny. Komerčne dostupné probiotiká však zvyčajne obsahujú len niekoľko druhov kmeňov, ktoré nemusia riešiť náš zdravotný problém. Práve naopak, môžu ho ešte zhoršovať. Platí to napríklad v prípade problémov s hnačkami, histamínom a pod. Rozličné typy probiotických kmeňov majú aj rozličný efekt na naše zdravie. Treba teda dávať pozor na to, aký konkrétny kmeň probiotík užívame. Najčastejšie kupovanými probiotikami sú tie, ktoré zaraďujeme do skupiny Lactobacillus alebo Bifidobacterium.


Z viacerých možností výberu protiotických doplnkov na truhu si treba vyberať tie, ktoré vyhovujú vašim diagnózam. Možnosťou su aj tzv. personalizované probiotiká. Ide o probiotiká, ktoré sú vyrobené na základe rozboru z vašej stolice. V prípade otázok na tému probiotík na mieru ma kontaktujte TU.

Potravu pre probiotiká nazývame prebiotiká. Pod prebiotikami si môžeme predstaviť živnú pôdu pre baktérie v našom tráviacom systéme. Ide o rastlinnú vlákninu, ktorá len prechádza naším tráviacim systémom bez toho, že by naše telo z nej prijalo nejaké živiny. Nájdeme ju v ovocí, zelenine a komplexných sacharidoch.

Na trhu môžeme v dnešnej dobe zakúpiť už aj komplexné doplnky výživy, tzv. synbiotiká. Synbiotiká predstavujú kombináciu probiotík a prebiotík. Aj tu však treba dávať pozor na to, aké kmene sa v doplnkoch nachádzajú a z akého zdroja prebiotiká pochádzajú. Rozličné typy probiotických kmeňov majú aj rozličný efekt na naše zdravie. Treba teda dávať pozor na to, aký konkrétny kmeň probiotík užívame. Najčastejšie kupovanými probiotikami sú tie, ktoré zaraďujeme do skupiny Lactobacillus alebo Bifidobacterium.


V tom prípade, že by ste si chceli prečítať niečo viac o tom, ako strava ovplyvňuje náš mikrobiom a zdravie, odporúčam prečítať túto štúdiu.


Ak sa dlhodobo trápite s tráviacimi problémami, kožnými chorobami alebo trpíte autoimunitnou chorobou, tak ma neváhajte kontaktovať. Ako výživový poradca sa špecifikujem hlavne na ochorenia tráviacej sáustavy, rôzne alergie/intoleranice a autoimunitné ochorenia.


Ak vás fascinuje téma mikrobiomu, prečítajte si aj ďalšie články na mojom blogu, prípadne sledujte FB stránku Výživou ku zdraviu, kde sa venujem problematike tráviacich problémov, zdravia a zdravého životného štýlu.

148 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše