Vyhledat
  • Lenka Petríková

Telo potrebuje pohyb!

Všetci vieme, že pohyb je zdravý a treba športovať. Väčšina z nás vie aj to, že by sme mali každý deň vyvíjať nejakú pohybovú aktivitu. Potrebujeme teda intenzívne cvičiť každý deň alebo stačí robiť nejakú pohybovú aktivitu? Aký je rozdiel medzi cvičením a pohybovou aktivitou si napíšeme v tomto článku.


Počas cvičenia dochádza okrem iného k zvýšeniu srdcového rytmu, či spevneniu svalov. Cvičenie robíme kvôli tomu, aby sme sa udržali v kondícií – napr. aerobik, plávanie či byciklovanie. Pohybová aktivita je skôr niečo, čo robíme kontinuálne počas celého dňa – napr. chôdza a naťahovanie sa počas dňa. Otázkou je - koľko by sme mali takejto aktivity vyvíjať a koľko by sme mali venovať intenzívnemu cvičeniu?


Cvičiť by sme mali pravidelne, nemali by sme zachádzať do žiadny extrémov, t.j. cvičiť intenzívne každý deň (ak teda nie sme profesionálny športovci). Intenzívne cvičiť by sme mali 2-3x do týždňa, podľa toho v akej kondícií sme a čo chceme cvičením dosiahnuť. Ak chodíte cvičiť, robte to pravidelne. Žiadne nárazové cvičenie vášmu telu nepomôže, práve naopak. Telo bude v strese. Nepotrebujete žiadne ťažké cvičenie. Cvičiť treba pravidelne a hlavne tak, aby vám to spôsobovalo radosť. ALE vyvíjať pohybovú aktivitu by sme mali každý deň a to kontinuálne, počas celého dňa.



Zamysleli ste sa nad tým koľko pohybovej aktivity vynaložíte počas bežného pracovného dňa? Ráno idete do práce autom alebo autobusom, v práci sedíte celý deň za počítačom a váš maximálny pohyb je keď si idete pripraviť kávu alebo keď idete s kolegom na obed. Poobede opäť autom do obchodu a domov. V práci nechodíte po schodoch, ale radšej využijete výťah. Večer unavený a zmorený si sadnete pred TV.


A čo tak to spraviť trošku inak? Namiesto výťahu použiť schody? Namiesto toho, aby ste zaparkovali priamo pred prácou, napadlo vás niekedy zaparkovať ďalej, aby ste sa aspoň trošku prešli? Najlepšou formou fyzickej aktivity počas dňa je práve chôdza. Väčšina z nás zabúda na túto telu prirodzenú aktivitu, ktorá má veľa zdravotných benefitov. Veľká škoda, keďže práve chôdza je najmenej náročnou pohybovou aktivitou.


Chôdza redukuje riziko úmrtia až o 22% - tento záver vyplynul zo štúdie, ktorá bola robená na ľuďoch, ktorí prešli za deň cca 1,5km. Pravidelnou chôdzou si môžete upraviť cholesterol, krvný tlak, môžete predísť obezite, systémovému zápalu a hlavne pomôžete svojej psychike. Práve chôdzou podporujeme svoju imunitu, vystavujeme svoje telo potrebnému slnečnému žiareniu, znižujeme psychický stres a zvyšuejeme cirkuláciu lymfatického systému či odďaľujeme starnutie. Zaraďte chôdzu do vášho života ako súčasť vášho každodenného pohybu. Namiesto toho, aby ste zaparkovali pred vchodom do obchodu, zaparkujte o niečo ďalej. Namiesto toho, aby ste sa odviezli autobusom čo najbližšie k práci alebo domu, vystúpte o zástavku skorej a zvyšok trasy prejdite peši. Namiesto toho, aby ste použili výťah, choďte peši.


Harwardská univerzita robila štúdiu, v rámci ktorej sledovala mužov, ktorí prešli za deň v priemere 8 poschodí. Výsledok: znížili riziko smrti o 33% oproti tým, ktorí chodili výťahom.

Spôsobov akým podporiť svoje zdravie v dnešnom hektickom svete je dostatok, len sa netreba vyhovárať a nájsť si správnu cestu ako na to!


V rámci mojich služieb pracujem s ľuďmi, ktorí cítia, že potrebujú celkovú zmenu životného štýlu a to nie len v oblasti stravy, ale aj pohybu, spánku a psychiky. Ak aj vy potrebujete poradiť v tom, ako sa vydať cestou k zdravšiemu životu, tak ma kontaktujte alebo sledujte môj blog.




44 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše