Prerušované hladovanie alebo Intermittent Fasting – čo to je?

Minule sa ma kamoška pýta: počuj Leni, počula si o tom fastinge, čo to je?


Takže presnejšie je to Intermittent fasting (IF) čo znamená prerušované kontrolované (!) hladovanie. Od roku 2010 sa počet hľadaní na internete s pojmom Intermittent fasting zvýšil o 10 000%. Znamená to, že ľudia sa zamýšľajú nad tým čo, kedy a ako jedia. Prerušované hladovanie prináša veľa pozitívnych výsledkov z pohľadu zdravia a to hlavne pri liečbe cukrovky 2.typu (pod dohľadom lekára!), odporúča sa ale aj pri SIBE, ochoreniach štítnej žľazy a pod.


Prerušované hladovanie je zmena životného štýlu s terapeutickým účinkom. Nebrala by som to ako niečo krátkodobé, resp. ako nejakú dočasnú diétu. Na prerušované hladovanie treba prechádzať postupne, aby sme telo nevystovali zbytočnému stresu.


Hladovanie môže mať rôzne podoby, poznáme tzv. krátkodobé alebo dlhodobé hladovanie. Krátkodobé je v pomere 16:8 (16 hodín hladujeme, 8 hodín konzumujeme stravu - ale nie nostop!) alebo 20:4 (20 hodín hladujeme, 4 hodiny konzumujeme stravu). Našla som však aj informácie o tom, že pomer by mal byť odlišný u žien a mužov. U mužov je to pomer 18:6 a u žien 16:8. Jedlá by mali mať medzi sebou min. 4 hodinový rozostupy t.j. konzumovať stravu by sme mali v 3 alebo 2 porciách za deň. Zabudnúť teda treba na desiatu a olovrant. Poznáme ešte aj dlhé hladovanie, to je nad 24hod. - teda 24 hodín nič nekonzumujeme.


Pri kontrolovanom hladovaní treba dávať pozor na to, aby sme neznižovali za deň počet prijatých kalórií, takže počet znížených porcií a sacharidov treba vyvážiť napr. zdravými tukmi. Ľudia, ktorí sú na IF by mali byť aj LC – Low Carb (príjamjú menej sacharidov).

Čo sa týka pitného režimu, v rámci IF sa odporúčajú piť vývary, čaje a voda. Prípadná jedna káva za deň bez cukru by mala byť v pohode, aj keď ju potrebujeme zjemniť trochou mlieka. Ak si však pridáte do kávy tuk vo forme napr. ghee masla alebo MCT oleja, tak sa káva považuje ako jedna porcia jedla. Nemali by sa piť bublinkové nápoje, alkohol ani kokosová voda - napriek tomu, že je skvelým elektrolytom, má v sebe žiaľ veľa cukru.


Je potrebné dodržiavať pravidelný spánkový režim – t.j. ideálne chodiť spávať v rovnakú hodinu a budíček si nadstaviť tiež každé ráno na ten istý čas. Kvalitný spánok je veľmi dôležitý. V ideálnom prípade by mal trvať min. 8 hodín.


Prerušované hladovanie by nemali držať ľudia, ktorí dodržiavajú určitú formu diéty, tí ktorí majú podváhu, taktiež tehotné a kojace ženy. Ľudia s refluxom by sa mali vyhýbať dlhodobému hladovaniu, t.j. hladovaniu nad 24hod.


Prerušované hladovanie som dodržiavala niekoľko mesiacov. Začala som postupne znižovať počet porcií v rámci dňa, t.j. najprv som prešla na 4 porcie, neskôr na 3 a asi po pol roku na porcie 2. Cítila som sa veľmi dobre a mala som aj viac energie. O tom ako s prerušovaním hladovaním začať si napíšeme nabudúce.


Chcete dostávať na váš e-mail pútavé informácie zo sveta zdravia, prípadne nápady na chutné recepty? Zapíšte sa na odber noviniek - TU!

84 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše