top of page

Batátovo - jabĺčková kaša

Dnes som zistila, že špajza a chladnička je takmer prázdna... čo teda uvariť? Je sviatok a obchody sú zatvorené... Našťastie som v špajzke nakoniec vyhrabala jeden batát (sladký zemiak). Viem, že na desiatu by mi u detí žiadne jedlo na slano neprešlo, tak som vyskúšala po dlhšom čase batát na sladko. A viete čo? Deckám chutilo! Príprava je veľmi rýchla a jednoduchá. Recept nemusíte použiť len na desiatu, ale kľudne aj na raňajky. Poobede je dobré obmedzovať príjem sacharidov, ktorých je v tomto jedle dostatočne, takže k olovrantu alebo k večeri batát s ovocím nie je z najvhodnejšou voľbou.


Používate do varenia batáty alebo si vo vašej kuchyni nenašli miesto? Pozrime sa na batát a klasický zemiak z pohľadu výživy. Batáty majú veľmi podobný profil aminokyselín. Podobne sú na tom aj so zastúpením mikroživín. Obsahujú vitamíny C, E, B1, B2, B3, B6 a B9. Z minerálov v nich nájdeme horčík, vápnik, železo, draslík, meď a mangán. Spozornieť by ste mali, ak máte problém so zrakom. Batáty (žlté a oranžové) obsahujú totiž vitamín A, ktorý je veľmi dôležitý pre naše oči.


Pozrime sa na na oba druhy zemiakov ešte z pohľadu makroživín. Podiel bielkovín je veľmi podobný, tuky neobsahujú vôbec. Batáty majú však viac vlákniny a menej sachariodov. Glykemický index je vyšší u klasických zemiakov, avšak glykemická nálož je u oboch druhov rovnaká. Z týchto informácií vyplýva, že nemôžeme tvrdiť či sú batáty alebo zemiaky viac či menej výživné. Kde je potom hlavný rozdiel? Prečo sú zemiaky zakázané v rámci rôznych ozdravných protokolov, vrátane autoimunitného protokolu?


Hlavným rozdielom je fakt, že batáty neobsahujú toxín saponín (glykoalkaloid), ktorý je považovaný za jeden z príčin vzniku tzv. prepustného čreva. Konzumácií zemiakov a aj všetkým ľuľkovitých plodov by sa teda mali vyhýbať všetci, ktorí trpia na autoimunitné ochorenia.


Prejdime ale naspäť k receptu. Ingrediencií na prípravu kaše nebudeme potrebovať veľa. Stačí len 1 väčší batát, 1 jablko, 1 ČL MCT oleja a ½ ČL škorice. Postup je rýchly a jednoduchý: batát si ošúpeme, nakrájame na menšie kúsky a povaríme do mäkka. Výhodou batátu je, že sa uvarí pomerne rýchlo. Kým sa batát varí, jablko ošúpeme a nakrájame nadrobno, prípadne postrúhame na strúhadle.


Ak netolerujete surové ovocie, skúste ho povariť, bude ľahšie stráviteľné. Do kaše môžete pridať ďalšie ingrediencie podľa tolerancie, bobuľové ovocie, vanilku – možnostiam sa medze nekladú. Recept si upravte podľa svojich tolerancií a hlavne tak, aby vám chutil.


MCT olej by mali používať ľudia, ktorí trpia na tráviace problémy. Mojou obľúbenou značkou MCT oleja je ten od Powerlogy. Ide o slovenskú firmu, ktorá má veľmi peknú filozofiu a vo svojom portfóliu má veľa kvalitných potravín. Škoricu kupujem od firmy Hanus. Okrem najchutnejšej škorice majú v ponuke aj množstvo voňavých a uzdravujúcich bylín a čajovinových zmesí.


Toto jedlo si môžete pripravovať aj keď dodržiavate autoimunitný protokol. Recepty v rámci autoimunitného protokolu sú chutné, uzdravujúce a nemusia byť časovo náročné! Ak aj vás zaujíma ako riešiť vaše zdravotné problémy autoimunitným protokolom, prečítajte si môj príspevok na blogu, v ktorom nájdete základné informácie o tom, pre koho je protokol vhodný.


Ďaľšou možnosťou ako využiť batát na sladko, je pripraviť si Batátové ovocno - ricottové guľky. Dobrú chuť!




Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Opmerkingen


bottom of page