Vyhledat
  • Lenka Petríková

Barettov pažerák

Aktualizováno: zář 18


Štatistika hovorí, že šanca na Barettov pažerák nie je vôbec vysoká, aj keď v posledných rokoch ľudí s touto diagnózou, žiaľ pribúda. Prečítajte si niečo viac o tomto ochorení v nasledujúcom príspevku...


V USA trpí na Barettov pažerák (BP) iba cca 1% populácie. Vyššia šanca na toto ochorenie je u mužov ako u žien - a to až dvojnásobne. Za posledné roky počet ľudí s BP narástol: u žien aj mužov okolo 30-40 rokov, kým predtým to boli ľudia až okolo 50tky. Čo sa týka vzťahu gastroezofageálneho refluxu (GERD) a BP, tak pacienti s GERD majú cca 8% šancu k vzniku Barettovho pažeráku. Naopak, pacienti trpiaci na symptómy Laryngofaryngeálneho refluxu (LPR), ktorí nemajú typické pálenie záhy, ale zato ich trápi kašeľ, zachrípnutie, pocit niečoho zaseknutého v hrdle, či neustále oddŕhajú a tieto symptómy pretrvávajú dlhšie ako 8 týždňov majú väčšiu šancu k BP (podľa štatistík okolo 10-15%).


Teraz si teda treba položiť otázku: čo s tým?

Zmeny v stravovaní dopomôžu k prevencií žalúdočného refluxu a teda aj k uzdraveniu a zahojeniu slizníc. Vyhýbať sa treba procesovaným jedlám a jedlám s nižším pH. Nakoľko práve jedlo a nápoje s pH nižším ako 5 a 4 aktivujú pepsín. Na raňajky môžete konzumovať pšenovú kašu s banánom a orieškami, vhodnou destiatou môžu byť pre vás napríklad ovsené cookies. Na obed mäsko so zeleninou a na večeru vajíčko. Taktiež treba dbať na správny pitný režim.


V rámci zlepšenia stavu Barettovho pažeráku treba urobiť zmeny nie len v stravovaní, ale je vhodné zaradiť do denného režimu aj cvičenie, kvalitný spánok a hlavne, redukovať stres.

V dnešnej dobe už vieme, že viscelárny (podkožný) tuk má priame prepojenie na ochorenia tráviaceho systému. Vhodnými cvičeniami zameranými na zníženie hmotnosti, stabilitu a naťahovanie si vieme pomôcť, avšak tieto cvičenia treba vykonávať pravidelne a dlhodobo. Niektorí ľudia pocítili zmeny až po cca 9 mesiacoch pravidelného cvičenia.


Netreba zabúdať ani na spánok. Zlá kvalita spánku a chronický stres majú priamy dopad na zvyšovanie hmotnosti a tým pádom aj zhoršenie žalúdočného refluxu. Kto je unavený, má väčší predpoklad k zaradeniu nezdravých foriem sacharidov do svojho jedálnička. Po čom vaša ruka siahne ak ste naozaj hladní? Po stonkovom zeleri alebo po keksíku? :)


K redukcií Barettovho pažeráku alebo rakoviny pažeráku je dobré zvýšiť aj príjem vlákniny. V časopise Food Science and Nutrition bolo spomínané, že práve vyšší podiel vlákniny je spojený s nižším rizikom BP(1).


Opakovaný kyslý reflux môže spôsobiť Barettov pažerák, ktorý sa spája s predrakoviným štádiom. Ale určite to neznamená, že každý kto trpí na reflux alebo Barettov pažerák ochorie na rakovinu. Barettov pažerák treba brať ako taký výstražný prst pre pacientov - aby spomalili a zamysleli sa nad svojim životným štýlom.


Ak sa aj vy trápite s refluxom, prípadne vám bol diagnostikovaný Barettov pažerák, zmeny v stravovaní a celkovej zmeny životného štýlu by mali byť pre vás prvoradé. Ak neviete ako stravovanie zmeniť, kontaktujte ma do správy alebo nahliadnite do mojich služieb. Ako certifikovaný výživový poradca sa špecializujem na klientov s tráviacimi problémami, rôznymi alergiami/intoleranciami a autoimunitnými ochoreniami.


Na FB stránku Výživou ku zdraviu pravidelne pridávam príspevky týkajúce sa tráviacich problémov. V tom prípade, že sa potrebujete podeliť o svoje trápenie s ľudmi s podobnými problémami, tak odporúčam FB skupinu Ochorenia tráviacej sústavy - deti a dospelí.


(1)

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2015.1067596?journalCode=bfsn20&

121 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše